#12

Det gick bra att ta sig till det andra hotellet, var bara att hoppa in i en taxi och det är alltid lika spännande för man vet aldrig vilken väg de tar eller hur det ska sluta! Som jag sagt förut så tutar de bara och gasar, blinkers kan betyda olika saker - att jag ska svänga eller att andra ska köra om, helljuset är ett bättre kommunikationsmedel på kvällar och används när folk ska flytta på sig. De har satt in tutan för en orsak så varför inte använda den maximalt, saker är ju gjorda för att användas!

 

Hotellet har sina positiva och negativa sidor fall man jämför med det innan. Positiva att det är en ordentlig toalett, två sängar så vi slipper "slåss" om täcket och att det är bättre ljudisolerat. Mindre bra är att det saknas kylskåp fall vi vill handla lite frukt och dricka kallt vatten, well that's life!

 

Sinoteket, som är med och arrangerar sakerna åt oss, bjöd på välkomst middag på en mysig restaurang runt hörnet. Satt vid runda bord med maten i mitten på en snurrskiva. Kineserna bevarar allt när de lagar och äter allt som går också, nu på middagen så serverades det bl a. räkor och de var såklart inte skalade. Tror min mage kommer ta minst en vecka på sig att smälta ner räkskalen, haha. Kan inte påstå att det var godare med skal på men det var inte så hårt som jag trott, lämnade faktiskt huvudet så långt ville jag inte gå!

Efterrätten var någon vit slemmig soppa med vita bollar i (fick förklarat att de var någon slags blomma), kan säga att de var mycket svåra att svälja...när man tuggade på dom så svällde de upp i hela munnen, smakade knappt något. Har blivit lite bättre på att äta med pinnar men har inte riktigt fått in tekniken men har ett antal dagar på mig att lära mig..lite tråkigt för man får inte alltid med pinnar, det beror på vilken mat man beställer!

 

Vi fick en rundtur i området också, gick till People's Square, en stor park med ett litet nöjesfält, blir nog till att gå dit med kameran en annan dag för nu hann man inte riktigt med att fotografera i farten. Till slut hamnade vi i Yuyuan market igen så vi kände oss som hemma! Har inte varit min kamera dag heller måste jag bara säga...

 

 

På kvällen vandrade vi bort till the Bund (igen) tog nattfotografier och gruppfoto med klassen. Kändes konstigt att se klasskompisarna, det är fel miljö helt enkelt! Märktes tydligt att vi kommit närmare centrala Shanghai, det är betydligt fler folk och byggnader. Gillar verkligen Shanghai, speciellt på kvällen! Det är riktigt mysigt med alla lampor och höga byggnader, kan inte sluta titta och beundras av det! Man känner sig väldigt trygg också, har inte fått någon dålig känsla av att gå omkring på stan sent. Människorna är väldigt trevliga och de bemöter en på samma sätt som en själv gör mot dom.

 

Roligt att få lära känna nya människor med annat språk, en tjej ur Sinoteket, Wei Wei är jätte söt, trevlig och duktig på språk, vi har lärt henne några meningar på svenska. Ska försöka lära mig lite kinesiska också, det kommer bli en tuff utmaning men det är så livet ska vara! Oj det blev ett väldigt långt inlägg idag, hehe är uppe i varv nu efter träningspasset och koppnudlarna..vi har schema att utgå ifrån så kommer hända saker hela tiden, inte säkert det blir uppdateringar varje dag men ska försöka!

 

GODNATT


Kommentarer
Postat av: Lars

Har du glömt att äta med pinnar?? Du var ju riktigt duktig på de'...Kul att höra att det är full rulle. Jag är i Malmö för ett möte så det är som vanligt. Hare' bra'....Pappsen

2011-04-05 @ 22:42:55
Postat av: Hannah

Snygg bild på dig i kineshatten! :D

2011-04-06 @ 07:16:48
URL: http://hannahandersson.se/kina
Postat av: Michelle

Din profilbild är riktigt najs :) ME like !

2011-04-06 @ 07:18:01
URL: http://michellenyroos.blogg.se/
Postat av: Lilli

Michelle & Hannah: Tack, me like too!



Far: Nja det var ett tag sen jag åt med pinnar nu men det kommer tillbaka! Hare gott

2011-04-07 @ 14:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0