#27

Läraren lär mig lite Thai Chi, mycket detaljer att komma ihåg..

Var uppe och hoppade klockan åtta idag för att hinna äta en risrulle innan lektionen i Thai Chi, det var jätte roligt och häftigt. Mycket detaljer hur man ska ha händer och vilken hastighet man ska röra sig i, det var väldigt intressant!

 

I utförandet av Tai Chi arbetar man med att återbalansera Qi-energin = att återskapa balansen mellan det fysiska, mentala och själsliga i människan. Det kan även representera symbolerna Yin(mediativ, feminint)  och Yang(kampsportmönster, maskulint), finns två former en lång(108 rörelser, 30 minuter) och en kortare (24 rörelser, 10 minuter)

Efter lunchen fick vi lära oss hur man skriver kaligrafi, svårt att få till detaljerna men det är i alla fall läsbart(ibland). Kinesen som lärde ut skrev dikter och historier som vi sedan fick, jag bad honom skriva mitt kinesiska namn också :)

 

Bilden; den vänstra har jag skrivit och den högra har den kinesiska professorn gjort.

Tyckte jag fick till det hyffsat bra, det står "Jag gillar/älskar Kina/Sverige, lycka, Sverige/Kina och Ningbo"

Solen gassade på redan klockan nio i förmiddags, har blivit mycket vatten idag men ändå har jag lyckas få huvudvärk. Jag & Marika solade lite innan lektionen på gräsmattan, det var riktigt gött synd att tiden rann iväg för fort bara..

 

I och med att det är Wei Weis födelsedag idag ska hela klassen iväg till en restaurang och fira lite, det ryktades om att det ska bli en där kocken står vid bordet och tillagar det du vill ha. Jag hoppas på det för det verkar kul men det återstår att se!

 

Morgondagen blir också tidig då vi ska iväg med bussen till ett tempel, äntligen ska vi utanför stan! Dock ska det bli närmare 31°C så bussresan kommer antagligen bli jobbig. LATER!


Sheng ri kuai lè Wei Wei :D


Kommentarer
Postat av: Lars

Snygg stil du har.......

2011-04-25 @ 18:58:25
Postat av: Marika

Hej Lindis !



Hoppas allt är bra med dig !



Din stil på kortet påminner lite om din pappas dansstil...........



Kram Ika

2011-04-26 @ 07:37:18
Postat av: Lilli

Lars: Hehe jag vet, eller vilket pratar du om?! Kaligrafin eller thai chi?



Mariks: Hejsan, det är väldigt varmt måste jag säga! Hur är det där hemma? Haha lite grann kanske, det är nog från thai chi far har fått dansen ifrån! Kram

2011-04-26 @ 12:07:33
Postat av: Marika

Tja !



Här är allt bra, varmt & skönt.



Kram Ika

2011-04-26 @ 12:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0