#8

 

Vandrade iväg till området Luwan på förmiddagen (ca 2km), där hade de ett sju våningars köpcenter med bara kamera saker och vi var såklart tvungna att gå dit! Michelle, Marika och Hannah hittade var sina polfilter. Vädret har inte varit lika fint som i fredags, helgen har varit molnig med några plusgrader och blåst. Men det ser ut att bli bättre i veckan som tur är, de varnade oss innan att det kan växla från dag till dag så förberedd är man allt!

 

Dagens rätt var Chicken with soya sauce, smakade inte så mycket som man kanske trodde. De verkar koka allting..skulle önska att de stekte eller wokade lite mer så det blev knaprigare, men men det är en smaksak! Den lilla bladskålen innehöll kål kryddat med vitlök, gissar att det är för att kyla ner strupen fall det är starkt. Soppan smakade något som vi inte riktigt kunde sätta fingret på, jag tyckte det smakade som trä, michelle tänkte på kex och marika tyckte den var skum och speciell. Godast av allt var riset, kycklingen det lilla som fanns bestod mest av svamp och smakade mest svamp också. Men det var helt okej för mig som inte gillar det!

 

 

 

Jag & Michelle provade även på de små gatuköken utanför hotellet, vet inte alls var det innehöll de kunde tyvärr ingen engelska. Det smakade nästan som vårrullar, till det hade man någon soya och sambal oelek liknande. Vi ska prova på något som ser ut som pannkakor med något grönt och kryddigt på imorgon..det är riktigt kul att smaka på nya saker!

 

 

Kineserna dricker alltid varmt vatten till maten, röker överallt (till och med där det är förbjudet), spottar gör dom och det kvittar fall det är inne eller utomhus och de kan gå in på en restaurang bara för att sova.

 

Har både sätt ambulans, polis och brandbilar som ryckt ut, det enda som låter något är brandbilarna. Poliser och ambulanser kan stå i trafikkö med blåljus och vänta på att kunna köra förbi, de har inte så bråttom...klart det är svårt i den här trafiken men då vet man fall det händer något så är det brandbilen man ska ringa för de kommer snabbast fram!

 

 

Vårt fina rum med en "öppen" toalett, verkar som man inte ska ha någon dörr då man sitter med benen i dörren fall man stänger. Sängen är stenhård men än så länge har jag inte ont utav den, snarare tvärtom. Trodde att jag även skulle känna av riskudden också eftersom den kudden jag är van vid är 1 cm hög..men nacken har inte klagat än och det är bara bra det!

Enda man kan klaga på i duschen är att vattentemperaturen växlar från iskallt till skållhett men det kan vara för att det är svårt att pumpa upp vattnet till 14:e våning. Bara att bita ihop och duscha snabbt..

 

Det som är jobbigt nu, förutom att jag saknar ett antal personer, är att jag borstar tänderna med en vanlig tandborste istället för en elektrisk. Om man en gång vant sig vid elektrisk kan man knappt gå över till vanlig då man inte får samma rena känsla i munnen. Tackar någon smart person som kom på att man kunde tugga på gummi!

 

HARÉ


Kommentarer
Postat av: Christian

Saknar dig med. :D

2011-04-03 @ 15:33:29
URL: http://ninjapixel.se/
Postat av: Gunilla

Skoj att du gillar prova nya maträtter. Vi saknar dig, det är så tomt här hemma. Katten härjar med oss.

2011-04-04 @ 17:17:40
Postat av: Gunilla

Du kanske lär dig att duscha snabbt.

2011-04-04 @ 17:18:54
Postat av: Lilli

Christian: Inte långt kvar tills jag är hemma :)Hoppas du har det bra!



Mamma: Jag kan duscha snabbt om jag bara vill..det är du som lärt mig att våga smaka! Hehe det kan jag tänka mig att hon gör med er, hoppas ni kan sova något i alla fall. Puss & Kram

2011-04-07 @ 14:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0